Week 73: Inzending Postersessie EAPRIL 2019

  13 t/m 19 mei 2019   De afgelopen jaren is de traditie ontstaan dat Project Social Labs jaarlijks een bijdrage instuurt voor het goedbezochte EAPRIL congres. Dit jaar wordt het congres in Estland georganiseerd. Het is een congres bedoeld voor het delen van kennis en ervaringen mbt praktijkgericht onderzoek voor het verbeteren van leren […]

 

13 t/m 19 mei 2019

 

De afgelopen jaren is de traditie ontstaan dat Project Social Labs jaarlijks een bijdrage instuurt voor het goedbezochte EAPRIL congres. Dit jaar wordt het congres in Estland georganiseerd. Het is een congres bedoeld voor het delen van kennis en ervaringen mbt praktijkgericht onderzoek voor het verbeteren van leren in het onderwijs maar ook in het werkveld. Hier worden dus grenzen overschreden. Naast dat hier veel bezoekers komen uit het onderwijs, zijn er de afgelopen jaren ook regelmatig bezoekers gesignaleerd vanuit het werkveld. Een voorbeeld daarvan is Kessels & Smit dat zich bezighoudt met maatschappelijke en organisatievraagstukken.

 

EAPRIL werkt met verschillende formats voor inzendingen. We hebben ervoor gekozen ieder jaar een ander format in te sturen. Vorig jaar stuurden we een ‘present & discuss’, omdat we graag deelden wat we tot dusver ontdekt hadden in ons project (zie blog week 29 en week 52). Het doel daarvan was om door een korte presentatie geïnteresseerden te informeren en na afloop ook contacten te leggen met andere instituten/bedrijven die met hybride leeromgevingen aan de slag wilden of al waren. Het jaar daarvoor waren we in Finland present met twee workshops over story telling in relatie tot boundary crossing en een workshop waarbij boundary objects voor EAPRIL werden gemaakt. Het jaar daarvoor hadden we een ‘round table’ sessie.

 

Dit jaar is gekozen voor twee inzendingen; een posterpresentatie en een workshop.

 

Posterpresentatie

We lichten daarin graag toe wat de inzichten zijn uit onze crosscase analyse. Voor het eerst zullen de resultaten aan de buitenwereld worden gepresenteerd. Natuurlijk gaan we dat anoniem doen want het doet er voor de buitenwereld niet zoveel toe in welk specifiek lab we tegen welke dingen aan liepen, het is voor hen van belang wat we in het algemeen binnen deze hybride leeromgevingen hebben ontdekt. Door dat mondeling in een kleine groep te delen, kunnen geïnteresseerden direct van de onderzoekers horen hoe het onderzoek is opgezet, wat de belangrijkste conclusies en resultaten waren. Daarnaast zetten we Fontys ook op de kaart als een hogeschool waar al met hybride leeromgevingen gewerkt wordt en er geïnvesteerd wordt in het uitbreiden hiervan.

 

Benieuwd naar de strekking van onze Postersessie? Hier vind je de samenvatting:

“Dealing with complex social issues or ‘wicked’ problems requires different stakeholders to collaborate across practices. This boundary crossing requires certain skills for which students need to be prepared. According to Gulikers and Oonk, schools need to offer something else than content transferred in classroom training (2019). In their process of developing the required competences, students should undergo collective learning across boundaries. According to Alheit this “requires a kind of paradigm shift in the organization of learning  […] Schools must network with the community to which they relate […] They have to discover new locations for learning and invent other learning environments”. (2009, p. 120). In the past 5 years Fontys University of Applied Science in the Netherlands invested heavily in setting up these new, ‘hybrid’ learning environments. In order to learn from these initial practices, a university-wide research project was initiated. The central research question was: Which factors are crucial in successful design and implementation of the hybrid learning environments of Fontys? To answer this question, five practices were studied and analyzed crosscase, resulting in five design principles, accompanied by specific guidelines for implementation, categorized alongside the four design perspectives by Zitter and Hoeve (2011): artefacts, roles, space and time.”

 

Workshop

We hebben goede ervaringen opgedaan en terugkoppeling gekregen van de deelnemers op de workshop Minimum Viable Product: Vang hybride ontwerpkennis in een video’ op het congres ‘samen leren en werken op het grensgebied van school en praktijk’. Dat was aanleiding voor ons om deze workshop ook in te dienen voor het EAPRIL congres. Wil je meer hierover weten, bekijk dan de blog van week 71.

 

Natuurlijk geen garantie dat de inzendingen geaccepteerd worden. Daarvoor nog even fingers crossed.

 

 

Nog niet bekend met EAPRIL?

Dit zeggen ze over zichzelf op de website: www.eapril.org:

“The European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) promotes practice-based research on learning issues in the context of initial, formal, lifelong and organisational learning. EAPRIL is unique in bringing together those interested in the crossroads between research and practice but also between education and professional learning.

EAPRIL brings together two unique sub networks that focus on learning in two specific contexts: Education and Learning in Schools and Corporate Learning.  Both parallel streams have their own activities but share the same goal. Our annual Conference  offers activities allowing to interconnect and exchange research and experience with fellow researchers and practitioners across this variety of fields.”

 

Referenties

Alheit, P. (2009). Biographical learning – within the new lifelong learning discourse. In K.    Illeris (Ed.),             Contemporary theories of learning: Learning theorists … in their own words (pp. 116-128). Abingdon, England: Routledge.

 

Gulikers, J., & Oonk, C. (2019). Towards a Rubric for Stimulating and Evaluating Sustainable Learning. Sustainability, 11(4), 969. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su11040969.

Zitter, I. & Hoeve, A. (2011). Ontwikkelmodel voor Hybride leeromgevingen in het    Beroepsonderwijs, Analyse > 2.1. Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *