Week 53: Bijdrage tijdens symposium ‘Hart voor Onderwijs’

18 t/m 25 november 2018 Op 22 november verzorgde project Social Labs samen met Gerard Sijben, onderwijskundige en mede-ontwerper van het X-lab in Venlo, een workshop over het ontwerp van hybride leeromgevingen. Het congres zelf is een grensoverstijgend initiatief: een samenwerkingsverband tussen Hogeschool Zuyd en Fontys (specifiek Nieuwste Pabo (dNP) te Sittard). Het project Social […]

18 t/m 25 november 2018

Op 22 november verzorgde project Social Labs samen met Gerard Sijben, onderwijskundige en mede-ontwerper van het X-lab in Venlo, een workshop over het ontwerp van hybride leeromgevingen. Het congres zelf is een grensoverstijgend initiatief: een samenwerkingsverband tussen Hogeschool Zuyd en Fontys (specifiek Nieuwste Pabo (dNP) te Sittard). Het project Social Labs past zeer goed op deze dag die volledig in het teken stond van leren in authentieke leeromgevingen.

De workshop die we samen met Gerard organiseerden, omschreven we als volgt:

Altijd al aan de slag willen gaan met het vormgeven van een hybride leeromgeving, maar niet precies te weten waar en hoe te starten?

In deze workshop vindt een gezamenlijk verkenning plaats van de aandachtspunten voor het opzetten van een hybride leeromgeving. Aan de hand van de opzet van het X-lab in Venlo worden de deelnemers uitgedaagd om, met behulp van een theoretisch kader van I. Zitter (2010; 2016), feedback te geven op de initiatiefnemers van het X-lab op de Villa Flora. De feedback wordt getoetst aan de ervaringen van M.Custers, die als Fontys onderzoeker van het “ontwerp hybride leeromgevingen” zicht heeft op de do’s and dont’s bij de opstart van deze leeromgevingen. Aan het eind van de workshop heeft elke deelnemer hierdoor een helder beeld over wat er komt kijken bij vormgeven van een leeromgeving waarbij onderwijs, bedrijfsleven en studenten gezamenlijk een plek en verantwoordelijkheid hebben.

Omdat er in een workshop echt gewerkt moet worden (ons inziens), bedachten we een werkvorm met een grote foam dobbelsteen. Deelnemers aan de workshop werden opgedeeld in groepjes van pakweg 3 deelnemers. Zij ontvingen een aantal vragen, onderverdeeld in 6 categorieën.

Nieuwsgierig? De vragen vind je hier: Workshop Social Labs_X-lab_22 november 2018. Vragen zijn gebaseerd op het onderzoek van Project Social Labs, dat zich theoretisch baseert op eerder onderzoek van Zitter. Zitter onderscheidt vier perspectieven: artefacten, rollen, ruimten en tijd. Die vormden de basis van het ‘dobbelspel’. Daaraan zijn twee categorieën toegevoegd. Aan de hand van deze vragen interviewden de workshopdeelnemers al dobbelend Gerard Sijben over ontwerpkeuzes in de totstandkoming van het X-lab. Op deze manier raakt iedereen bekend met wat er allemaal komt kijken bij het ontwerp. Met andere woorden: waaraan je allemaal moet denken.

De werkvorm pakte goed uit. De tijd bleek wel beperkt. Er is ook zo veel te zeggen!

Tip: Kijk de vragen eens door. Brengt dit jou op nieuwe inzichten voor het ontwerp van hybride leeromgevingen?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *