Week 52: Project Social Labs presenteert bij EAPRIL 2018

12 t/m 18 november 2018 Er zijn ergere dingen dan coderen op een zonnig balkon met sea view mid-november! Maud Hendrickx en ikzelf (Maria Custers) zijn deze week in Slovenië om project Social Labs te vertegenwoordigen bij EAPRIL 2018. Tussendoor genieten we van het uitzicht (dit hotel ligt echt pal aan de zee) en ronden […]

12 t/m 18 november 2018

Er zijn ergere dingen dan coderen op een zonnig balkon met sea view mid-november! Maud Hendrickx en ikzelf (Maria Custers) zijn deze week in Slovenië om project Social Labs te vertegenwoordigen bij EAPRIL 2018. Tussendoor genieten we van het uitzicht (dit hotel ligt echt pal aan de zee) en ronden we de analyse af van onze casestudy bij het GreenTechLab. Dit betekent dus: coderen in de zon J.

Voor EAPRIL zelf hebben we een zogenoemde ‘Present & Discuss’ ingestuurd. Zo’n 40% van de inzendingen wordt geaccepteerd en gelukkig zaten wij daar tussen. De relevantie van project Social Labs wordt absoluut erkend, zo blijkt uit de feedback vanuit EAPRIL: “Absolutely a MUST for the conference. During the conference issues as different educational contexts and their strategic objectives of the hybrid systems could be explored more indepth, in order to add value to the research and underpiling future disicion making.”

Onze Present & Discuss stond op dinsdag 13 november op het programma. De titel van onze bijdrage was: Exploratory research on design characteristics of hybrid learning environments.

Kenmerkend aan EAPRIL is dat het programma altijd bomvol is en er veel parallelsessies zijn. Je weet daarom nooit op voorhand hoe groot je publiek zal zijn. De opkomst bij onze sessie was goed: een gevulde ruimte met zo’n 25 enthousiaste deelnemers! Uit de reacties blijkt wel dat ‘hybride leeromgevingen’ zeker niet bij alle hogescholen even duidelijk op de kaart staan als bij Fontys. De vraag: ‘Welke hybride leeromgevingen’ hebben of kennen jullie?’ leverde slechts een handjevol reacties op. De initiatieven die genoemd werden, stonden meestal in de kinderschoenen. Het ging dan om startende samenwerkingsverbanden op partnerships waarbij de focus lag op stageachtige mogelijkheden en niet zozeer op samen vormgegeven leer-en werkomgevingen. Dat was een opvallende bevinding!

Interesse was er volop! Het presenteren van de ontwerpkenmerken, die ook eerder op deze website zijn gedeeld, riep met name enthousiaste reacties op daar waar het ging om het loslaten van traditionele kennistoetsen en de focus op zelfsturing en informeel leren. Dat kreeg veel bijval. Er lijkt wat dat aangaat internationaal gezien een kentering plaats te vinden ten aanzien van de algemeen gedragen visies op leren. Eindelijk!… kun je wel zeggen!

Het congres zelf is ons dit jaar ook weer goed bevallen. De kwaliteit van workshops was wisselend, maar dat is altijd al onze ervaring. We waren met name te spreken over de keynote van Sanne Akkerman en een workshop van Suzanne Verdonschot en collega van haar van Kessels & Smit. Gekoppeld aan hun workshop, staan er interessante tips op de website van Kessels & Smit. De volgende bronnen zijn daarvoor interessant:

https://www.kessels-smit.nl/nl/exploring-the-learning-potential-of-evaluation-research-by-a-review-of-17-impact-studies

https://www.kessels-smit.nl/files/Onderzoek_doen_-_Een_leertraject_evalueren_tijdens_een_levendige_sessie1.pdf

 

Wij zijn met name te spreken over haar werk omdat zij in alles laat zien dat onderzoek, wanneer juist ingestoken, een belangrijke veranderinterventie kan zijn. Dan moet het wel waarderend en participatief zijn. Dat laat zij heel mooi zien, ook weer in deze sessie.

Al met al dus een waardevolle week: wat geleerd en wat gebracht en tussendoor tijd gehad om stappen te zetten in ons analysewerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *