Week 47: Te gast bij het Service Engineering Lab

Week 47: Te gast bij het Service Engineering Lab 1 t/m 7 oktober 2018   Afgelopen woensdag waren we te gast bij het Service Engineering Lab (SEL), een van de nieuwste Social Labs van Fontys, gevestigd bij Fontys Venlo. Het is een initiatief vanuit het lectoraat van FIBS, Fontys International Business School. We waren uitgenodigd […]

Week 47: Te gast bij het Service Engineering Lab

1 t/m 7 oktober 2018

 

Afgelopen woensdag waren we te gast bij het Service Engineering Lab (SEL), een van de nieuwste Social Labs van Fontys, gevestigd bij Fontys Venlo. Het is een initiatief vanuit het lectoraat van FIBS, Fontys International Business School.

We waren uitgenodigd om een colloquium te verzorgen voor de onderzoeksgroep (het lectoraat). Els van de Kar, associate lector en onderdeel van dit lectoraat dat het SEL is gestart, neemt al bijna een jaar deel aan de Social Labs stakeholder community, de community of practice die we hebben gestart om kenniscreatie te bevorderen. Els heeft de allereerste plannen voor het SEL aan ons gespiegeld. Dat heeft haar naar eigen zeggen: “Absoluut geholpen! Veel handige tips voor hoe het SEL te ontwerpen en ook wat bij andere labs niet gewerkt heeft.” Dit heeft haar geholpen om keuzes te maken, specifiek voor de start en inbedding van het SEL. Zo is ze op basis van ons advies over directe lijntjes met het onderwijs inmiddels zelf ook actief betrokken bij lesgeven in het studieprogramma van IB. Studenten komen als onderdeel van hun studie, in vakken gerelateerd aan ‘servitization’ in het lab en zo in contact met alle mogelijkheden van dit lab. De drempel is zo een stuk kleiner daar ook voor andere vraagstukken eens binnen te stappen.

Om zo net na de start te bekijken of er nog meer handige knowhow is die het SEL verder kan helpen, was ik uitgenodigd de laatste stand van zaken te delen van ons onderzoek. Wat weten we al over het ontwerp van Social Labs? En, over wat daarin succesvol en minder succesvol is. Daarover ging mijn verhaal.

SEL is nauw betrokken bij het initiatief TEC Spaces te starten in onze grootste onderwijsplaatsen. Hiervoor zat ik gisteren met hen en de kwartiermakers van deze TEC Spaces al in Venlo in VILLA FLORA, een prachtig bedrijfsverzamelpand in Venlo, dat een mooie erfenis is van de Floriade die hier jaren geleden plaatsvond. Leon Weijs, de kwartiermaker van de TEC Space Venlo, is vanuit zijn dubbelrol (lectoraat en TEC Space kwartiermaker) al aan de slag met de eerste stappen vanuit een projectdocument voor het opstarten van TEC Spaces. Dit document is door project Social Labs geschreven. Het colloquium ging daarom dus deels hier op in, op dit praktische framework. We delen dit graag breder. Daarom vond je in de blog van enkele weken geleden al een linkje naar dit document.

We sloten de sessie af met een afspraak ook in de toekomst verder samen te werken. Concreet voorbeeld daarvan is de workshop die Gerard Sijben (onderwijskundige nauw betrokken bij Start-up factory/SEL) en ik op 22 november verzorgen bij het symposium Hart voor Onderwijs, op weg naar leren in authentieke leeromgevingen.

Zie hier een link naar de Save the Date:

https://mailchi.mp/e6b5561da5ce/symposium-hart-voor-onderwijs-op-weg-naar-leren-in-authentieke-leeromgevingen

Leuk als we je daar treffen!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *