Week 46: Guerrilla onderzoek bij de academische werkplaats

Week 46: Guerrilla onderzoek bij de academische werkplaats 24 t/m 30 september 2018   Project Social Labs sluit iedere twee maanden aan bij een intervisiewerkgroep die onder begeleiding van Ilya Zitter van de Hogeschool Utrecht (zelf gepromoveerd op het ontwerp van hybride leeromgevingen) aan de slag gaat met guerrilla onderzoek bij hybride leeromgevingen. Guerrilla verwijst […]

Week 46: Guerrilla onderzoek bij de academische werkplaats

24 t/m 30 september 2018

 

Project Social Labs sluit iedere twee maanden aan bij een intervisiewerkgroep die onder begeleiding van Ilya Zitter van de Hogeschool Utrecht (zelf gepromoveerd op het ontwerp van hybride leeromgevingen) aan de slag gaat met guerrilla onderzoek bij hybride leeromgevingen. Guerrilla verwijst naar het heel snel en laagdrempelig data verzamelen.

Hieronder vind je meer over het doel van deze academische werkplaats:

Het doel van de onderzoekwerkplaats ‘Ontwerpruimte Beroepsonderwijs’ is om bestaande grenspraktijken in het beroepsonderwijs te optimaliseren. Het gaat hier specifiek om de grens tussen onderwijs en de beroepspraktijk. We gaan werken vanuit het theoretische perspectief van boundary crossing. Hierbij wordt het leermechanisme ‘transformatie’ verder ingekleurd vanuit het concept van de ‘hybride leeromgeving’. Dat is precies het onderwerp van project Social Labs.

In Ontwerpruimte Beroepsonderwijs participeren docenten uit het mbo en hbo en onderzoekers in een ‘kennis community’. Alle participanten verrichten praktijkgericht onderzoek vanuit een ontwerpperspectief. Bij de mbo/hbo-docenten gaat het om kortlopend onderzoek in ‘guerrilla stijl’, dat is ingebed in de eigen ontwerppraktijk. Bij de onderzoekers om promotieonderzoek en praktijkgerichte onderzoeksprojecten.

Wat gebeurt er in de onderzoekswerkplaats?

Een voorbeeld: op 20 september 2018 hebben we de ontwerpvraagstukken die leven op de grens tussen onderwijs en werkveld aangescherpt. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van ontwerplogica ofwel de CIMO-logica: ‘Voor dit probleem-in-Context, is het nuttig om deze Interventie toe te passen, die door deze Mechanismen de volgende uitkomsten (Outcomes) zal genereren’. Er wordt o.a. gewerkt aan ontwerpvraagstukken bij Associate Degree, Social Labs, Zorg, Social Work en Creatief/Technisch.

In onderwijsjaar 2018-2019 gaat het om de volgende participanten:

  • Simone Kooij, ROC van Amsterdam
  • Wille Reijrink-te Kronnie, Graafschap college
  • Maaike de Bruijn, MBO Utrecht
  • Maria Custers, Project Social Labs, Fontys
  • Marc Vonk, DaVinci College
  • Jelle Henze, Grafisch Lyceum Utrecht
  • Jantje Timmerman, ID College
  • Linda de Vries, ROC van Amsterdam
  • Marije van Vlisteren
  • Claas Hazewinkel, ROC van Amsterdam
  • Elsje van Steenis, Social Work, HU
  • Carla van Slagmaat, Social Work, HU
  • Erica Bouw, promovenda lectoraat Beroepsonderwijs, HU

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *