Week 45: Op bezoek bij het GET-LAB van Avans

Week 45: Op bezoek bij het GET-LAB van Avans 17 t/m 23 september 2018   Op 18 september waren we te gast bij Miriam Reelick, coördinator van het GET-LAB van Avans. GET is een afkorting voor: Gezondheid en Technologie. In dit Laboratorium, ervaren studenten en professionals (samen zorgverleners) hoe je technologie op een waardevolle manier […]

Week 45: Op bezoek bij het GET-LAB van Avans

17 t/m 23 september 2018

 

Op 18 september waren we te gast bij Miriam Reelick, coördinator van het GET-LAB van Avans.

GET is een afkorting voor: Gezondheid en Technologie. In dit Laboratorium, ervaren studenten en professionals (samen zorgverleners) hoe je technologie op een waardevolle manier inzet in de zorg voor bijvoorbeeld ouderen. Ik ben enthousiast over de laagdrempeligheid die Miriam en haar team hebben weten voor elkaar te boxen. Alles in het ontwerp van het lab ‘ademt’ dat je welkom bent om nieuwe technologie te ontdekken en uit te proberen. Studenten kunnen bijvoorbeeld heel gemakkelijk technologie lenen van het lab. Als wederdienst vraagt het lab om ervaringskennis te delen via een soort van open source platform. Dat platform dient straks, als het tijd heeft gehad tot volwassenheid te komen, als een mooie plek voor kenniscreatie.

Ik denk dat dit een inspirerend voorbeeld is voor hoe je het gebruik van technologie kunt stimuleren en hoe je (ervarings)kennis zo breed mogelijk toegankelijk maakt. Een mooie inspiratiebron ook voor de TEC Spaces van Fontys die ook een schat aan technologie tot hun beschikking hebben.

Miriam en ik spraken over wat ervoor nodig is om kenniscreatie te bevorderen. Scaramalia & Bereiter (2006) hebben, wat mij betreft, veel bruikbare teksten geschreven over hoe kenniscreatie ontstaat en bevorderd kan worden. Bijvoorbeeld dit artikel: http://www.ikit.org/fulltext/2006_KBTheory.pdf.

Het bulletlijstje dat op p. 3 van dit artikel staat, sluit goed aan bij achterliggende gedachten van veel van de coördinatoren die ik in de afgelopen anderhalf jaar heb gesproken. Daarom denk ik dat dit lijstje én bijbehorend artikel waardevol zijn om hier te delen:

  • Knowledge advancement as a community rather than individual achievement
  • Knowledge advancement as idea improvement rather than as progress toward true

 

    1. or warranted belief
  • Knowledge of in contrast to knowledge about
  • Discourse as collaborative problem solving rather than as argumentation
  • Constructive use of authoritative information
  • Understanding as an emergent.

 

Naast dit lijstje staat het artikel mijns inziens vol met interessante punten die zo logisch klinken en toch zo vaak niet worden toegepast in regulier onderwijs. Heel treffend vind ik het verhaal over ‘sky-diven’ dat wordt gebruikt om het onderscheid tussen kennis van en kennis over verder uit te leggen. Dat verhaal vind je op p. 9. Een aanrader om te lezen dus.

@Miriam / GET-LAB: bedankt voor jullie gastvrijheid! Ik ben helemaal verliefd geworden op die nabootskatten. Wat een uitvinding en wat fijn dat die zo veel eenzame mensen of dementerenden gezelschap houden! Geen idee waar ik het over heb? Hier zijn ze: Katten van GET-LAB

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *