Week 24: Te gast in het Explorelab!

Week 24: Te gast in het Explorelab! 12 tot 18 maart 2018 Eergisteren waren we te gast in het Explorelab. Daar troffen verschillende coördinatoren, betrokken docenten, dit keer ook studenten, elkaar voor kennisdeling en samenwerking tussen Social Labs. Er waren ook enkele collega’s aanwezig vanuit verschillende lectoraten, van FIBS, Sociale Studies en FEHT, omdat zij […]

Week 24: Te gast in het Explorelab!

12 tot 18 maart 2018

Eergisteren waren we te gast in het Explorelab. Daar troffen verschillende coördinatoren, betrokken docenten, dit keer ook studenten, elkaar voor kennisdeling en samenwerking tussen Social Labs. Er waren ook enkele collega’s aanwezig vanuit verschillende lectoraten, van FIBS, Sociale Studies en FEHT, omdat zij zich ofwel oriënteren op de start van een lab, ofwel omdat zij interesse hebben in verdere samenwerking met andere labs. Mooi om te zien hoe steeds andere betrokkenen zich zo bij de stakeholder community aansluiten!

 

Anatomieles

Grote verrassing was dat we dit keer niet alleen meer hebben geleerd over elkaars labs en vraagstukken, maar dat we ook een stuk wijzer zijn als het gaat om anatomie! Siete Sirag en Ardan Aldershof, de gastheren van deze derde stakeholder community, hadden namelijk een collega en haar studenten gevraagd om ons mee te nemen in de wondere wereld van anatomie. Met een serie kleine opdrachten verplaatsten we ons door het lab. Zo maakten we spelenderwijs kennis met de mogelijkheden van onderwijs in het Explorelab. Als toetje werden we ook even toegelaten in de regiekamer. Het Explorelab is namelijk voorzien van een indrukwekkend aantal camera’s dat wordt aangestuurd vanuit een naastgelegen regiekamer die vol staat met de mooiste apparatuur. Marcel, de labbeheerder, vertelde ons vol trots hoe nuttig dat is voor o.a. bewegingsstudies.

Oplossen van gedeelde vraagstukken

Naast het beter leren kennen van het gastlab, zetten we in de stakeholder community steeds stappen richting het samen oplossen van gedeelde vraagstukken. In deze sessie stonden twee vraagstukken of thema’s centraal: coaching en samenwerking tussen de labs. Hieronder presenteren we enkele opbrengsten. Bij het vraagstuk coaching ging het om kennisuitwisseling over: hoe pak jij coaching aan in jouw lab en wat werkt daar goed en minder goed aan? Bij samenwerking brainstormden we over successen en kansen. Daar werden ook concrete afspraken gemaakt voor samenwerking. Bijvoorbeeld tussen het Explorelab en het Reflectielab.

De volgende keer zijn we te gast bij het Roboticalab. Die sessie staat gepland op 18 mei. Save the date!

 

Opbrengsten Social Lab Stakeholder Community 16 maart 2018:

Thema coaching

Lab: Condor
Doel: intrinsieke motivatie vanuit de student
Doel coaching: dat de student zijn/haar eigen studieroute bepaalt.
Vorm coaching: Meet-ups / Stand-ups faciliterend en enthousiasmerend.
Frequentie: twee keer per week, maar het liefst zo vaak als nodig is
Wie is coach: o.a. Roy Mevissen
Hoe wordt getoetst: assessment
Good practices Dat de student leert wat hij of zij wil leren en zo ook meer onthoudt.

Als je ergens behoefte aan hebt kun je het dichter bij het werkveld regelen.

Een klaslokaal zonder muren, waardoor je verplicht ondernemend moet zijn.

Bad practices Kans op zwemmen en chaos.
Behoeften Geld en tijd.

 

Lab: ASIA, applied science ingenieurs- en adviesbureau
Doel: Professionalisering d.m.v. echte bedrijfsopdrachten gekoppeld aan de chemie, biologie, technologie en natuurkundelabs
Doel coaching: Loslaten en durven
Vorm coaching: Per week één roostermoment met een expert, van ieder project komt alleen de projectleider. Verdere begeleiding op aanvraag.
Frequentie: 500 uur per jaar.
Wie is coach: Docent (expert), Student (ouderejaars)
Hoe wordt getoetst: Projectoplevering, verslag, presentatie, peerfeedback gericht op de competenties
Good practices Leren in het diepe te durven springen
Bad practices Bijv. een niet goed functionerende groep, opdrachtgever en gebrek aan labruimte.
Behoeften Ruimte.

 

Lab: Minor Data Driven Business lab
Doel: Studenten self-directed laten leren
Doel coaching: Begeleiden, prikkelen, uitdagen
Vorm coaching: Wekelijkse Stand-ups, continue coaching en dialoog.
Frequentie: Één keer per week
Wie is coach: Één docent-coach per company
Hoe wordt getoetst: Voortdurend meten via peerview
Good practices Intervisie tussen coaches
Alleen echte (wicked) vraagstukken
Het werken met opdrachtgevers en companies
Bad practices Regels
Behoeften Professionalisering nieuwe coaches

 

Lab: Service Engineering Lab (in oprichting)
Doel: Met studenten, docenten en bedrijfsleven diensten ontwerpen en testen
Doel coaching: Studenten begeleiden bij de uitvoering van opdrachten
Vorm coaching: Diverse methodes en tools (kaartspel, voting, brainstorm, customer journey, persona’s, etc.
Frequentie: Voortdurend
Wie is coach: ? – ook docenten, externe professionals en student-assistenten.
Hoe wordt getoetst: ?
Good practices ?, nog niet gestart
Bad practices ?, nog niet gestart
Behoeften Ideeën voor coaching.

Inhoudelijke samenwerking tussen de labs

Good practices Behoeften en kansen
– Samenwerken met andere HBO-opleidingen en lectoraat. Zowel binnen het eigen domein als extern met HU, Avans, Saxion. (Mechatronics & Roboticslab).

– Samenwerken met bedrijven in toegepast onderzoek met behulp van subsidies. (Mechatronics & Roboticslab)

– Condor en Data Driven Business Lab in Blind Dates elkaar ontmoeten.

– Journalistiekstudenten van Condor laten zien wat de didactiek van SEAL is door in gesprek te gaan met studenten van Fontys ICT

– RAAK-subsidie

– Digitale Leeromgeving.

Behoeften
– Businessstudenten laten samenwerken met ‘makers’.
– Het simuleren van een bedrijf.
– Vermarkten na ontwerpen.
– Kennis uit de verschillende domeinen met elkaar delen en domeinen aan elkaar verbinden.
– Profilering van Social Labs buiten Fontys.
– Afspraken op Fontysniveau i.p.v. instituutsniveau.
– Aansluiten op landelijke initiatieven.
– Meer duidelijkheid geven op Social Media.
– Het creëren van een rijke leeromgeving door o.a. het werkveld naar binnen te halen.
– Structureel samenkomen? Bijv. door gezamenlijke ontmoetingsplekken te creëren.
– Lopende initiatieven combineren.
– Een uitdaging is de duurzaamheid van partners zodat er doorgang in onderzoek komt. Behoefte om de voortgang te blijven volgen.
– Een gezamenlijk overzicht van projecten, onderzoek en onderwijs.- Gebruikmaken van elkaars netwerken
– Kunnen wij als labs een gezamenlijk vraagstuk definiëren?

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *