Data Driven Business Lab 3

De aanleiding Een lach op het gezicht van de student, mét een zweetdruppeltje. Dat is het uitgangspunt van het Data Driven Business Lab. In deze Engelstalige minor werken de opleidingen ICT & Business, ICT & Media en ICT & Software samen. Het lab is in het najaar 2016 ontstaan uit een oude minor, waarvan zowel […]

De aanleiding

Een lach op het gezicht van de student, mét een zweetdruppeltje. Dat is het uitgangspunt van het Data Driven Business Lab. In deze Engelstalige minor werken de opleidingen ICT & Business, ICT & Media en ICT & Software samen. Het lab is in het najaar 2016 ontstaan uit een oude minor, waarvan zowel de inhoud als de onderwijsvorm niet innovatief was. Daarom is het over een heel andere boeg gegooid en dat slaat aan.

De huidige opzet geeft studenten de kans om te onderzoeken: vind ik dit werk leuk? Een kritische houding wordt aangemoedigd. De studenten krijgen prikkelende opdrachten om zelf explorerend aan het werk te gaan. De deelnemers aan de minor komen van verschillende instituten, zowel binnen Fontys als daarbuiten. Er zitten ook internationale studenten bij.

 

De werkwijze

De studenten gaan in het lab op ontdekkingstocht op het terrein van Data Driven Business: business intelligence, big data en data visualization. Zij proberen in projecten verschillende rollen en taken uit. De studenten werken samen in studentbedrijven. Zo’n bedrijf bestaat uit twintig deelnemers en wordt begeleid door een coach. Het studentbedrijf werkt aan meerdere projecten tegelijk. Meestal zijn er vaste projectgroepen, al hoeft dat niet.

De opdrachten komen van ongeveer twaalf bedrijven, waarvan 70 procent een strategisch partner is. Het gaat onder meer om een productiebedrijf, een psychologisch adviesbureau en Bol.com. De studenten kiezen zelf welke opdrachten hun studentbedrijf oppakt. De opdrachten lopen behoorlijk uiteen. Zo was een onderneming met een grote database met klantvragen benieuwd of de vragen steeds op een goede manier werden aangepast, terwijl een ander bedrijf wilde weten hoe robots in een productielijn onderling communiceerden.

Heel belangrijk is dat een opdracht echt is. De studenten zouden deze ook na hun afstuderen kunnen krijgen. De opdracht bevat uitdrukkelijk een onderzoeks- en een maatschappelijke component. De student wordt uitgedaagd op zijn hbo-kunde en werkt mee aan een project dat maatschappelijk nut heeft.

De studenten bepalen zelf hoe ze een project uitvoeren. Zij benaderen ook zelf een expert wanneer hulp nodig is. De experts zijn docenten in bijvoorbeeld mediadesign, softwareontwikkeling en business. De studenten doen theoretische kennis vooral op door MOOCs en zelf georganiseerde workshops.

Met de deelname aan de minor zijn 30 studiepunten te verdienen. De beoordeling gebeurt met een peerreview systeem. De studenten geven elkaar wekelijks feedback. Een student krijgt aan het eind van de minor geen cijfer. De beoordeling kent slechts twee smaken: ‘behaald’ of ‘niet behaald’.

 

De rollen

Het studentbedrijf wordt zo plat mogelijk gehouden. Eén student stuurt als CEO het bedrijf aan en er zijn projectleiders. Verder zijn er geen aparte rollen voor de deelnemers. Elk studentbedrijf heeft een docent als coach, die drie dagen per week in het lab aanwezig is. Heeft een student een inhoudelijke vraag, dan geeft de coach niet een expertantwoord. Zij gaan samen op zoek naar het antwoord. De rol van expert wordt vervuld door docenten van Fontys ICT. Ze worden door studenten ingehuurd. De coördinator van het lab houdt in de gaten of alles goed gaat en zet de grote lijnen uit.

 

De middelen

De studentbedrijven hebben de beschikking over werkplekken, een whiteboard, grote schermen en losse computerschermen. De studenten leggen onderwijszaken vast met het canvassysteem en houden elkaar op de hoogte met Project campus en eigen digitale middelen. Is er dure software nodig om iets te ontwikkelen? Dan overleggen ze met de opdrachtgever of wordt naar een andere oplossing gezocht.

 

De tijd

De minor duurt een semester (twintig weken). De studenten besteden 20 tot 40 uur per week aan het lab. Zij brengen hier de hele week door. Op maandag is er eerst een standup over het studentbedrijf en daarna een standup op projectniveau. Bij deze bijeenkomsten wordt teruggeblikt op de week daarvoor en afspraken gemaakt over de invulling van de nieuwe week. Gedurende de week verzamelen de studenten ‘facts’ door taken in een project uit te voeren en/of aan persoonlijke leerdoelen te werken. Vrijdag voeren ze deze facts in. Dan delen de projectteams ook wat ze hebben gedaan. De studenten gaan minimaal een keer per maand maar liever vaker naar een opdrachtgever toe.

 

De ruimte

Het Data Driven Business Lab is gehuisvest in het pand van partnerbedrijf ISAAC aan de Marconilaan in Eindhoven. De ruimte is groot en open. In feite is de leeromgeving een gewoon kantoor. Dat stimuleert de lesvormen die in de minor worden aangeleerd.

 

<Quotes>

‘Het lab is voor studenten, coaches én bedrijven een feestje’

 

‘Een half jaar in dit lab is uitdagend’

 

‘De belangrijkste beloning voor studenten? Dat een bedrijf vet trots op hun prestaties is!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *